کد مطلب:129917 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120

امام سجاد اهل بیت را از راه قرآن معرفی می کند
سالیان درازی می گذشت و نوشتن و نشر احادیث مربوط به اهل بیت (ع) ممنوع بود، تا چه رسد به درك و فهم آنها! پس از رحلت رسول اكرم (ص)، به بهانه ی اینكه مردم به جای قرآن به حدیث مشغول می شوند، از تدوین احادیث جلوگیری كردند!

شگفت تر اینكه حكومتها مردم را از فهم باطن قرآن منع كردند و اصرار داشتند كه تنها باید ظاهر قرآن را خواند و از تأویل آن خودداری ورزید. همان طور كه معاویه، ابن عباس را از این كار منع كرد. [1] .

بنابراین امام (ع) می بایست كه از فرصت استفاده كند و در كالبد این امت مرده روح تازه بدمد و آنان را به سوی حقایق قرآن و شناخت مصادیق آن راهنمایی و هدایت كند.


از این رو می بینیم كه امام (ع) برای آشنا ساختن مردم با واقعیات امور، به آیه های شریفه ای كه درباره ی اهل بیت (ع) نازل شده است استدلال می كند؛ مانند گفت و گوی حضرت با مرد شامی و استدلال بر آیه های شریفه ذیل:

- «قل لا أسئلكم علیه أجرا الا المودة فی القربی» (بگو: برای رسالت از شما مزدی نمی خواهم، مگر دوستی در حق خویشاوندانم).

- «و آت ذا القربی حقه».

- «و اعلموا أنما غنمتم من شی ء فأن لله خمسه و للرسول و لذی لقربی» (و بدانید هر آن غنیمتی كه فرا چنگ آورید، یك پنجم آن از آن خدا و رسول و خویشاوندان است).

- «انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس أهل البیت و یطهركم تطهیرا» [2] (خداوند می خواهد كه پلیدی را از شما اهل بیت بزداید و پاكتان سازد، پاك كردنی).


[1] ر. ك. الاحتجاج، ج 2، ص 82.

[2] ر. ك. بخش هاي پيشين همين كتاب.